понеділок, 9 листопада 2020 р.

 9 клас

Українська мова

(10.11.2020)

Смислові зв’язки між частинами складносурядного речення


Творча робота 

Утворіть  складносурядні речення за схемами:

[   ], і [   ].      [   ], але [   ].     [   ], однак [   ].     Ні [   ], ні [   ].   [   ] і [   ].


1. Запишіть  і визначте, чи є в поданих реченнях розділові знаки? Якщо є, то які?


№ речення

Речення

 Наявність розділового знаку

Так / Ні

1.

Небо вночі чисте, і видно зірки (Є. Гуцало).

 

2

Навкруг рясні стоять сади, платани і каштани та шелест верб у нам’яті не тане (М. Рильський).

 

3

Я усміхнусь – і все навкруг сміється.

 

4

Сузір'я бігли за Чумацьким Возом, а ми пливли в чу­дацькому човні (В. Стус).

 

6

Ще хвилина і ми відриваємось від землі.

 

7

За тополями сонце встає і зозуля кує.

 

8

Верес цвіте і на серці осінньо.

 

9

Сонце поцілувало крижану землю і вона зашарілася блакитними пролісками

 

 

 «Мозкова атака»

Зверніть увагу на речення . Порівняйте їх.

Небо синіє, і зеленіють тополі.

Пішов дощ, і все ожило.

Вітер почався, але духота не зменшилася


Робота з таблицею


Смислові зв’язки між частинами складносурядного речення

Єднальні сполучники:    і (й), та (в значенні і), ні..ні; ані…ані; також

Протиставні сполучники: а, але, та (в значенні але), проте, зате, однак

Розділові сполучники: або, чи, то, хоч,  то…то, або…або

Одночасність

 

Високі верби шуміли над ровом, і небо між ними синіло, наче емаль.

Протиставлення

 

До землі вже притулився зоряний вечір, а з городів запахло чорнобривцями та соняшниками

Означають явища, що чергуються

 

То сонце вигляне, то знову туча…

Послідовність

 

Достигла нива колосиста, і зріють яблука в саду.

Зіставлення

 

На столі з-під рушника виглядає житній хліб, а поряд темніє пучок польових волошок.

Означають явища, які виключають одне одного

Або рибку з’їсти, або на дно сісти.

Причинно-наслідковість

 

День видався холодний, і угорі гули вітри.

 


Творче конструювання


Об’єднати прості речення в складносурядні, використовуючи різні сполучники. Визначити смислові зв’язки між їхніми частинами .


  • За легендою, в ніч на Івана Купала папороть зацвітає вогняною квіткою. Щасливчик, зірвавший її , отримає неймовірну силу та здібності.
  • З вишитим рушником зустрічали гостей. Молоді ставали на рушник під час шлюбного обряду. 

 Виконати вправу 127 (1 - 2, 4 речення).


Домащнє завдання: вивчити правила (п.12), вправа 132 або 135.








 



Немає коментарів:

Дописати коментар