9 клас
Українська література
(09.11.2020)
Українська
література доби Ренесансу і доби Бароко. Розвиток книгодрукування.
Перші друковані книги в Україні.
Іван Вишенський, Іван Величковський, Семен Климовський – видатні
діячі української культури (оглядово). Історико-мемуарна проза.
Загальні відомості про козацькі літописи
(Самовидця, Г. Граб’янки, С. Величка) та «Історію русів».
ТЛ: Ренесанс, Бароко.
Загальна характеристика доби Відродження у вітчизняній літературі (конспект)
Ренесанс
(або доба Відродження) — напрямок у мистецтві, що виник в Італії в ХІV ст. і
поширився в Англії, Франції, Німеччині й інших країнах Європи.
Ідеологічною
основою Ренесансу стали концепції гуманізму (з лат. humanus — людяний) та
реформації (рух за оновлення церкви). Гуманізм і реформацію об’єднувала критика
середньовіччя та католицької церкви.
Основна
риса: у творах відображено інтерес до практичних знань, а також до матеріально-побутового,
соціально-економічного життя людини.
Основна
проблема: звільнення людини від надмірного церковного контролю.
Розв’язання
проблеми: з’являються нові теми, мотиви (побутові, пейзажні, еротичні),
ідеалізуються сила, активність людини. Латина поступається місцем національним
мовам. Наука і мистецтво поступово починають відокремлюватися від церкви.
Світогляд:
змінюється з догматично-церковного на природничо-науковий. Природа стає
предметом наукового дослідження. Ідеал бачиться в усебічно розвиненій
особистості людини.
Опрацювання таблиці «Доба Відродження в українській літературі» (усно)
Робота з таблицею «Реформація у вітчизняній літературі» (усно)
Бароко в українській літературі
Загальна характеристика барокової вітчизняної літератури
Уже в ХVІ ст. у європейських культурах на зміну Ренесансові приходить бароко — один з реалістичних стилів. Бароко (від італ. barocco — вибагливий, химерний) склалося в Європі в умовах перехідної доби від феодального до капіталістичного ладу (ХVІ–ХVІІ ст.).
Основна
риса: у творах мистецтва цієї епохи світ відображається у протиставленні
матеріального і духовного, емоційного і раціонального, природного і
божественного.
Основна
проблема: пошук відповіді на питання: у чому полягає справжня свобода людини —
у її гідності, громадських правах чи матеріальній незалежності.
Розв’язання
проблеми: повернення до середньовічних традицій. Використання релігійних
мотивів. Ускладнення форми творів.
Світогляд:
природа — шлях до Бога. Життя людини уявляється залежним від випадку, зовнішніх
впливів, від природи.
Теми
для своїх творів письменники брали із сучасного їм життя і в основному правдиво
відображали його. Для художнього відтворення вони добирали з навколишньої
дійсності відповідний матеріал: трагічні події, вияви страждання людей від урядових
утисків, чиновницького беззаконня, невлаштованості побуту, різних невдач тощо.
Герої
цих творів — вихідці з усіх станів суспільства, але, як правило, позначені
психічною неврівноваженістю, хворобливими або низькими пристрастями, пройняті
настроями приреченості.
Для
композиції творів бароко характерні динамічність, напруженість розвитку подій,
ускладненість сюжету і разом з тим слабкість зв’язку між його частинами,
несподівані повороти дії, раптові переходи від однієї думки до іншої, часом
протилежної за змістом, прагнення сполучати несполучуване: реальне й фантастичне,
високе й низьке, прекрасне й потворне, добро і зло.
Риси барокової української
літератури
- Центральне
місце відводиться Богові.
- Релігійне
забарвлення всієї культури.
- Присилення
ролі церкви й держави.
- Спроба
з’єднати античність із християнством.
- Культ «сильної
та вищої людини» для служби Богу.
- Рухливість,
динамізм, потреба в русі, зміні, трагічному напруженні та катастрофі.
- Пристрасть до
сміливих комбінацій, до авантюри, чудернацького, незвичайного.
- Не лякається
найрішучішого натуралізму, зображення природи в її суворих, часто неестетичних
рисах.
- Поруч із
зображенням повного життя є й закоханість у тему смерті.
- Стилістичні
риси: прагнення перебільшення, гіперболи, антитези, метафоричність мови,
переобтяженість формальними елементами.
Жанрова різноманітність бароко
- Полемічна
література (твори І. Вишенського).
- «Низькі»
комедійно-гумористичні жанри (шкільна драма, «різдвяні» й «великодні»
вірші-травестії).
- «Середні»,
«вищі» жанри — риторична проза (Клірик Острозький, Мелентій Смотрицький, Кирило
Транквіліон-Старовецький).
- Епіграматична
поезія (Лазар Баранович, циклізований збірник Климентія Зіновіїва, епіграми
Івана Величковського).
- Ораторська
проза (проповіді Іонакія Галятовського, Дмитра Туптала, Стефана Дворського).
- Емблематична
література (Г. Сковорода в прозових діалогах, віршах унаочнював абстрактні
поняття та ідеї).
-
Історико-мемуарна проза (риси «театральності», риторичність опису в «Літописі»
Самійла Величка, «Історія русів»).
-
Пісенно-інтимна барочна лірика («етикетна» панегірична поезія на честь
титулованих осіб, світська лірика, елегія, пісня).
Значення бароко як творчого методу в українській літературі
Найцінніші надбання бароко — гуманізм, заглибленість у внутрішній світ людини, нетерпимість до зла в усіх його проявах, яскравість викладу художнього матеріалу, динамізм розвитку сюжету, поширення можливостей зображувально-виражальних засобів, продуктивне словотворення тощо — були засвоєні мит-цями наступного часу.
Прочитати Перші друковані книги
Прочитати Іван Вишенський
Козацькі літописи (переглянути)
Інтерактивна вправа "Літопис Самійла Величка"
Прочитати с.54-63
Виконати тестову роботу до 09 листопада 20:00.
Немає коментарів:
Дописати коментар