понеділок, 9 листопада 2020 р.

 6 клас

Українська література

(10.11.2020)

Тарас Шевченко. Відомості про перебування поета в Петербурзі. «Думка» («Тече вода в синє море…»). Патріотичні мотиви творів Т.Шевченка

Що вам відомо про дитинство Т. Шевченка?

(9 березня 1814 року в с. Моринці у родині кріпака Григорія Шевченка народився хлопчик, якого назвали Тарасом.) 

     Чи знаєте ви, що означає це ім’я?    (Бунтар)

Прочитати.

     Невдовзі родина переїжджає до с.Кирилівки (тепер Шевченкове), де пройшло його гірке дитинство

Моринці й Кирилівка належали багатому поміщику Енгельгардтові. Тисячі кріпаків працювали на нього. Важкий тягар панського гніту несла на собі й сім’я Григорія Шевченка . У батьковій хаті малий Тарас «бачив пекло», «неволю», «роботу тяжкую»     (дача Енгельгардта)

  Мав Тарас чудову пам’ять. Усе,що почув і побачив, у найтонших деталях зберіг у душі і втілив у творчості. Особливо захоплювали хлопця народні пісні, знав їх без ліку й переймав із першого разу.

Дуже рано виявився в Тараса ще один хист – до малювання. І змалечку крейда чи вуглина була для нього неабиякою радістю. Усе ними обмальовував: стіни знадвору і в хаті, лаву, стіл.

У сім’ї Тараса було 6 дітей. Коли хлопцеві було 9 років, помирає мати.

Пригадуєте: «Там матір добрую мою, ще молодую, - у могилу нужда та праця положила»?Батько одружується вдруге. Проте мачуха зненавиділа дітей і їхнє життя перетворилося на справжнісіньке пекло.

Невдовзі помирає і батько: «Не витерпів лихої долі, умер на панщині»… Розповідають, що перед смертю його батько, розділяючи скромне майно і господарство між дітьми, не залишив йому нічого.

Тепер хлопчина залишився сам. Становище  як Тараса, так і його братів і сестер погіршало. Тарас потрапив до сільської школи, де вчителем був дяк, «носити воду школярам». Наймитував у дяка і одночасно вчився.

Гірке було те навчання в обідраній сільській хаті. Для «заохочення» учитель-дяк нещадно бив різками своїх учнів. Не раз перепадало й Тарасові, якого глибоко обурювало знущання дяка-п*яниці над школярами. І от одного разу, заставши дяка дуже п’яним, він різками, якими той бив учнів, висік свого вчителя й утік від нього.

Відчуваючи великий потяг до малювання, Тарас прагне потрапити в науку до дяка-маляра спочатку в Лисянці, а потім у Стеблеві й Тарасівці. Але, на жаль, йому швидко довелося розчаруватися і в цих учителях: вони були такі ж п’яниці і невігласи, як і кирилівський дяк.

Засмучений хлопець знову повернувся назад у Кирилівку, де він став пастухом громадської череди.

      Проте бажання вчитися малювати не залишає Шевченка. Він вирішує ще раз пошукати собі вчителя. На цей раз хлопцеві пощастило. У селі Хлипнівці Тарас знайшов маляра, який оцінив його здібності і погодився взяти до себе у науку. Але для цього потрібен був дозвіл пана: Шевченкові йшов 15-ий рік, а підлітків-кріпаків у цьому віці вже примушували працювати на пана.  Спочатку Тараса зробили прислужником на панській кухні, а згодом поставили козачком до молодого пана Енгельгардта.

 Ланцюжок подій (переписати)

14 березня 1814 р. Моринці – Кирилівка – сирота – навчання у дяка - козачок у пана Енгельгардта - Петербурзький період (1831 року разом із паном переїхав до Петербурга) - чотири роки начання у  «різних малярських справах  майстра» Василя Ширяєва – Літній сад, знайомство з земляком І. Сошенком   – знайомство з Є. Гребінкою, К. Брюлловим, В. Жуковським – 22 квітня 1838 р. викуп з кріпацтва – навчання в Академії мистецтв – 1840 р. «Кобзар».

Як ви гадаєте, яке місце займає петербурзький період у житті поета? (головне – викуп із кріпацтва і вихід «Кобзаря»)

Спробуймо  разом дати відповідь на це питання.

3.     Слово вчителя

Сьогодні Тараса Шевченка читає весь світ. Перекладений багатьма мовами, він щиро розповів всім про Україну, її чарівну природу, про її знедолений, але не скорений народ.

Пропоную вам  познайомитися ще з однією поезією Тараса Григоровича, яка називається «Думка» («Тече вода в синє море»). 

А що таке думка, як ви гадаэте? 

ДУ́МКА, и, жін. 

1.     Те, що з'явилося в результаті міркування, продукт мислення.

2.      Припущення, передбачення.

3.       Намір, замисел, задум.

-      Які бувають думки?

В літературі  Думка (дума) – жанр(вид) невеликої медитативно – елегійної(журливої поезії), іноді баладного змісту, який був поширений у творчості українських письменників – романтиків першої половини XIX століття та використовувався ними на означення народних пісень такого ж змісту у тогочасних фольклорних збірниках, наприклад, розділ i у «Русалці Дністровій» - «Думи і думки», у Тараса Шевченка – «Тече вода в синє море…»

Вірш «Думка» написаний у 1838 році у Санкт-Петербурзі. Тарасу здавна подобались народні пісні про пошуки молодим козаком своєї долі: «Ой зелений дубе, чого нахилився..», «Ой не шуми,луже, зелений байраче».

Очевидно, вони нагадували поетові власну долю, яка закинула його далеко від рідної України, до північної столиці Росії. Ось така історична основа поезії.

Аналіз поезії

Тема: зображення суму, туги козака за рідним краєм, батьком, ненькою старою, молодою дівчиною під час перебування далеко на морі.

Головна думка (ідея): життя на чужині часто буває сповненим тяжких випробувань і страждань.

Поетичні образи: море, доля, думка, батько, ненька, молода дівчина, чужина, горе, журавлі, шляхи биті, терни.

Художні особливості поезії:

епітети: синє море, серце козацьке;

метафори: грає море, грає серце, думка говорить, спіткалося горе;

риторичні запитання: Куди ти йдеш, не спитавшись?, На кого покинув?;

окличне речення: Тяжко з ними жити!;

фразеологізми: піти світ за очі; биті шляхи.

Словничок  з теорії літератури

«На допомогу шестикласнику: ліричний твір» (переписати)

Лірика – це літературний рід, предметом зображення якого є внутрішній світ людини, її почуття,  настрої,переживання і думки, породжені певними життєвими обставинами.

За змістом розрізняють лірику:

-       громадсько- політичну

-       філософську

-       інтимну

-       пейзажну

Основні жанри лірики:

-       гімн

-       ода

-       послання

-       балада

-       сонет

-       вірш

-       думка

Ліричний твір – художній твір, у якому через образ ліричного героя висловлюються авторські думки, емоції, почуття.

Основні ознаки вірша:

-       рима

-       наявність тропів і риторичних фігур

-       ритм

-       мелодика


Відео на допомогу "Перебування Шевченка в Петербурзі"


Виразно читати "Думка" за підручником.


Немає коментарів:

Дописати коментар