6 клас
Українська мова
(09.11.2020)
Фразеологізми. Поняття про фразеологізм, його лексичне значення. Джерела українських фразеологізмів. Ознайомлення із фразеологічним словником
1. Порівняльна робота . Прочитайте вирази. У якій із колонок подано словосполучення, які за значенням дорівнюють одному слову? Поясніть значення таких словосполучень.
2. Пояснення
Отже, у другій
колонці словосполучення, що за значенням дорівнюють одному слову. Чи можна в
цих сполуках слів змінити хоча б одне слово, щоб не втратити їхнє значення?
Стійкі
сполучення слів, які за значенням дорівнюють одному слову (словосполученню),
називаються фразеологізмами .
Як
ви думаєте, з якою метою використовують фразеологізми в мовленні?
(Фразеологізми роблять мовлення виразним, образним, емоційним)
У
яких стилях мовленнях уживання стійких словосполук буде доречним, а в яких ні?
(Фразеологізми вживають у розмовному та художньому стилях мовлення)
3. Переписати і вивчити визначення.
4. Прочитайте текст. Про які джерела українських фразеологізмів ви дізнались?
Українська мова здавна славиться багатою фразеологією. Це усталені в мові вислови, прислів’я й приказки, різні жартівливі й анекдотичні вирази, крилаті слова тощо. У них відбита глибока мудрість народу, його вікова культура, боротьба проти неправди, кривди; виражено ставлення до праці, науки; засуджуються негативні риси людини. Наприклад: Чесне діло роби сміло. Сила та розум — краса людини. Неправдою світ пройдеш, та назад не вернешся.
Джерела української фразеології невичерпні: немає такої галузі соціального життя, у якій би не створювалися фразеологізми. Українська фразеологія формувалася впродовж віків, поповнювалася з таких джерел:
1) вислови з античної культури (золотий вік — щаслива пара, сіль землі — кращі люди);
2) виробничо-побутове життя (сім раз відміряти, а раз відрізати, латати дірки);
3) приказки, прислів’я (про вовка промовка, для доброго друга й коня з плуга);
4) дотепне народне мовлення (не до балачок, у всякої Пташки свої замашки);
5) висловлювання видатних людей: Хіба ревуть воли, як ясла повні? (Панас Мирний); А судді хто? (О. Грибоедов); Машина часу (Г. Уелс);
6) біблійські вислови (берегти як зіницю ока, співати Лазаря).
- 6. Запишіть фразеологізми. Поясніть їхнє значення. Звідки, на вашу думку, вони походять? Використайте при цьому попередній текст.
- Золотий дощ (несподіване багатство). 2. Лити воду на чужий млин. 3. А хура й досі там. 4. Не називаю її раєм. 5. Побачиш своїх — кланяйся нашим. 6. Здоров’я — краще багатство.
- Робота з інтерактивною дошкою
5. Різновиди фразеологізмів
Прочитайте визначення. Запишіть їх. Наведіть свої приклади.
Прислів'я — влучний образний вислів, часто ритмічний за будовою, що має повчальний зміст; синтаксично закінчений (Яке коріння, таке й насіння).
Приказка — образний вислів, нерідко римований, близький до прислів’я, але без повчального змісту (Як рукою зняло; ні слуху — ні духу).
Крилаті вирази — поширені й загальновідомі влучні звороти мови, джерело яких може бути встановлене. Нетлінний фонд загальнолюдської культури (олімпійський спокій, лебедина пісня). Вони можуть складатися з одного слова (мавка) і з цілого речення.
Афоризм (грецьк.— вислів) — узагальнена, закінчена і глибока думка певного автора, висловлена у відточеній, відшліфованій формі: Очі дружби рідко помиляються (Вольтер).
6. Переглянути відео "Фразеологія та фразеологізми".
Будова словника.
Дбаючи про раціональний спосіб розміщення виразів та зручність користування
словником, автори відмовились від алфавітного принципу подачі фразеологізмів.
Окремі фразеологізми групуються навколо стрижневого (заголовного, опорного)
слова-компонента, яким звичайно виступає іменник.
- ЗАКРІПЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
- Самостійна робота
- 1. Перепишіть фразеологізми. Поясніть письмово їх значення. Визначте усно їх різновиди й походження.
- Тримай язик за зубами. 2. Альфа й омега. 3. Борітеся — поборете. 4. Без діла слабіє сила. 5. Кіт наплакав. 6. Випити чашу до дна. 7. Єдина справжня розкіш — це розкіш людського спілкування (Екзюпері).
Немає коментарів:
Дописати коментар